میرعباس هاشمی؛ کیومرث شهبازی
چکیده
دانش تجربی (تجربه صادراتی) درباره بازارها و عملیات خارجی، یک نیروی هدایتکننده در بینالمللی شدن شرکتها است. از این رو پژوهش حاضر با تاکید بر نقش تجربه صادراتی برای شرکتهای نوپا، به بررسی احتمال ورود و خروج از بازار صادراتی و رشد حجم صادرات میپردازد. بدین منظور از آمار و اطلاعات صادراتی شرکتهای ایرانی فعال بین سالهای ...
بیشتر
دانش تجربی (تجربه صادراتی) درباره بازارها و عملیات خارجی، یک نیروی هدایتکننده در بینالمللی شدن شرکتها است. از این رو پژوهش حاضر با تاکید بر نقش تجربه صادراتی برای شرکتهای نوپا، به بررسی احتمال ورود و خروج از بازار صادراتی و رشد حجم صادرات میپردازد. بدین منظور از آمار و اطلاعات صادراتی شرکتهای ایرانی فعال بین سالهای 1393 تا 1397 در حوزه مواد غذایی صادراتی استفاده شده است. برای تحلیل این دادهها از روش حداقل مربعات موهومی (LSDV) استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد بنگاه نوپا بودن موجب افزایش 11 درصدی احتمال ورود به بازار جدید و 87 درصدی توسعه حجم صادرات و افزایش 35 درصدی احتمال خروج میگردد. لذا با توجه به یافتهها و اهمیت نقش تجربه برای صادرکنندگان نوپا، شروع فعالیت در کشورهایی با ساختار مشابه با هزینه ورود کمتر توصیه میگردد.